Lófelszerelés -> Nyergek
A legtöbb nyerget valamilyen vázra építik. Ez általában fából készül, és meghatározza a nyereg méretét, illetve szélességét. Míg a külső rész bizonyos mértékben állítható, a váznak jól kell illeszkednie a lóra. A párnázat tömőanyaga többnyire gyapjú, de használnak levegőcellákat is.
Az univerzális nyereg
Hacsak a lovat nem rendszeresen indítják azonos versenyszámban, valószínűleg csak egy nyerge van – az univerzális nyereg formája a díjlovagló- és ugrónyergek átmenete, és megfelel a legtöbb lovaglási formához. A váz merev vagy rugalmas. A rugalmas típusnál a faváz oldalsó részébe egy-egy rugalmas acélbetétet illesztettek, amitől kényelmesebbnek hat, bár a lónak, ha a nyereg jól illeszkedik a hátához és a lovas súlya is egyenlően van elosztva, csak kis különbséget jelent.

Az összeállított nyereg
A kengyelszíjat bújtassuk át a kengyelvas tetején lévő nyíláson, majd csatoljuk be. A szíj csat fölötti részét akasszuk be a nyereglakatba. Teljesen nyomjuk át, majd húzzuk lefelé a szíj hátsó szárát, hogy a csat szorosan a nyereglakathoz simuljon. A kengyelszíj végét lovagláskor soha ne fűzzük be a bújtatókba! A heveder a nagy nyeregszárnyak alatt található három felrántószíj közül kettőhöz kell a nyereg mindkét oldalán csatolni.
Nyeregtípusok
Az egyes versenyszámokra specializálódó lovasoknak előbb-utóbb az univerzális nyeregnél jobb, speciális tervezésű nyeregre van szükségük. Ilyen nyergek léteznek ugratáshoz, díjlovagláshoz és különböző bemutatókategóriákhoz. A terep-akadályversenyen használt nyereg gyakran a nagyon könnyű versenynyereg formájára készül, ez maximális kapcsolatot biztosít a ló és lovasa közt, és egyúttal nem kell felesleges súlyt cipelnie. Sok lovas nem szereti a túlzott térdpárnát. Ezek nagyobb stabilitást okoznak, de ha a ló felbukik, túlságosan sokáig a nyeregben tartják a lovast, így az nem tud szabadon leesni.
Ugrónyereg
A ugrónyergek ülése viszonylag sík. A nagy nyeregszárnyak előreirányulnak, a comb- és térdpárnák javítják a lovas stabilitását.
Díjlovaglónyereg
A díjlovaglónyereg szárnyai egyenesek, ülése mélyebb, az egyensúly közelebb kerül az első kápához, így a lovas maximálisan tudja használni.

Galoppnyereg
Ez az apró nyereg biztosítja, hogy a lovas a lehető legmagasabban a ló súlypontja felett legyen. A ló így képes elérni a lehető legnagyobb sebességet.
Távlovaglónyereg
A távlovasok esetében a kényelem ló és lovas számára egyaránt fontos, ezzel együtt elengedhetetlen a ló háta számára a megfelelő szellőzés biztosítása is.
Patrac
Ez az egyszerű, nyereghez hasonló ülőfelület eredeti formájában heveder nélkül van a lovon. Patrac használatakor a ló rendkívül gyorsan „felnyergelhető”, aminek elsősorban a csikósok, illetve a lótolvajok vették hasznát. A patracban lovaglók csak jó egyensúlyi érzékkel tudnak fennmaradni a lovon.
Dámanyereg
A dámanyereg egykor az egyetlen, nők által űzhető lovaglási stílust szolgálta ki, hiszen ebben a nyeregben a lovas mindkét lába a ló bal oldalán helyezkedik el. Ilyen nyerget ma már csak hagyományőrzők használnak.
Forrás
- szöveg: Lovaglás (Útitárs Kézikönyvek); Erdélyi Magdola: Lovak
- képek: www.klp.hu
|